فعالیت رسمی پاتوق داستان‌نویسی حوزه هنری استان کهگیلویه وبویراحمد در شهرستان لنده  

فعالیت رسمی پاتوق داستان‌نویسی حوزه هنری استان کهگیلویه وبویراحمد در شهرستان لنده

 
پاتوق داستان‌نویسی باشگاه رشد نوجوان امید، به‌عنوان یکی از بخش‌های پویا و فعال وابسته به حوزه هنری استان، با هدف پرورش و تربیت نویسندگان جوان، متعهد و انقلابی، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.
دوشنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸
کد خبر :  ۳۵۳۴۶۲

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، مرضیه دهقان، مربی پاتوق داستان‌نویسی باشگاه نوجوان رشد امید حوزه هنری استان، دانش‌آموخته رشته روان‌شناسی و کارشناس امور فرهنگی اداره ارشاد اسلامی شهرستان لنده است. وی از نویسندگان خوش‌ذوق هم استانی و نویسنده کتاب «در حوالی مدرسه» است. در ادامه، گفت‌وگویی با ایشان درباره چگونگی راه‌اندازی این پاتوق را می‌خوانید:

🔸لطفا درابتدا بفرمایید، ایده راه‌اندازی پاتوق داستان‌نویسی در شهرستان لنده ازکجاشکل گرفت؟ 

با توجه به تجربه شخصی‌ام درحوزه نویسندگی ونیاز جدی جامعه عشایری بالاخص دانش آموزان به ثبت وقایع وخاطرات عشایر، پس از ارائه پیشنهاد از سمت باشگاه رشد نوجوان امید حوزه هنری استان تصمیم گرفتیم که این پاتوق را راه اندازی کنیم.

 

🔸فرایند آغازفعالیت پاتوق داستان نویسی چگونه برنامه ریزی واجراشد؟مخاطب اصلی این پاتوق چه افرادی هستند؟ 

پس از انتشار فراخوان توسط باشگاه رشد نوجوان امید حوزه هنری با همکاری اداره ارشاد اسلامی شهرستان لنده و ارزیابی میزان توانمندی و علاقه‌مندی مندی نوجوانان، تعداد ۱۲نفرانتخاب وپاتوق داستان بااین تعداد آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد :

 بدليل اینکه آموزش داستان‌نویسی فرآیندی نسبتاً طولانی است و نیازمند کسب مهارت‌های مختلف است بنابراین، در جلسه معارفه اعضا با روند فعالیت پاتوق آشنا شدند.کلاس ها نیز با همکاری اداره ارشاد اسلامی شهرستان لنده درهمین مکان با حضور نوجوانان دختر دوازده تا هفده ساله برگزار می شود.

🔸در جلسات اولیه پاتوق چه مباحثی مطرح شد وچه رویکرد آموزشی دنبال گردید؟  

در ابتدا اصول اولیه داستان‌نویسی، گسترش دایره واژگان و شیوه نقد آثار ادبی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین کتاب‌هایی در حوزه داستان و رمان نوجوان معرفی شد و از اعضا خواسته میشد پس از مطالعه، برداشت وتحلیل خود را نسبت به آن داستان ها ارائه دهند. 

 

🔸فرآیند نوشتن داستان توسط اعضاچگونه آغاز شد وچه سازوکارهایی برای هدایت اعضابه سمت نوشتن داستان درنظر گرفتید؟

از اعضا می خواستیم که توصیف و برداشتشان را نسبت به اشیاء پیرامون خود به صورت مکتوب در کلاس ارائه دهند.

این آثار در جلسات مورد نقد و تحلیل قرار گرفتند و نکات آموزشی از همین طریق منتقل می‌شد.در جلسات بعد پس ازنقد بررسی آثار اعضا، درباره ایده، طرح و پی رنگ داستان صحبت می کردیم .درادامه جلسات نیز به مسئله شخصیت پردازی و سایر اجزا داستان پرداخته خواهد شد.

🔸دورنمای پاتوق داستان نویسی را چگونه می بینید؟

هدف ما این است که اعضا پس از کسب مهارت‌های لازم، بتوانند دغدغه‌هایی که متناسب با دوران نوجوانی خودشان است را در قالب داستان‌های مکتوب بیان کنند و همچنین این حمایت ها ادامه دارد تا آثارشان به‌صورت چاپ‌شده در سطح جامعه منتشر شود.

 

🔸به عنوان صحبت نهایی ،با توجه به تجربه شما در زمینه نویسندگی، چه راهکارهایی را برای ارتقای سطح فکری و ادبی نوجوانانی که در پاتوق داستان حضور دارند پیشنهاد می‌کنید؟

برای اینکه یک داستان نویس شویم باید کتاب خوان حرفه ای باشیم، فیلم های خوب ببینیم، دایره واژگان خود را گسترش دهیم، مستندات و روایت ها را بخوانیم و ببینیم.نگاه تیز و جزیی به اطراف خود داشته باشیم و روزانه خاطره نویسی کنیم و ایده های را در دفترچه یادداشت خود بنویسیم.

ارسال نظر

پربازدید ها